نوید یحیی پور
متخصص شبکه های سیسکو و امنیت زیرساخت

چگونه زبان تخصصی کامپیوتر و شبکه را یاد بگیریم ؟

سلامی دوباره به تمامی متخصصین توسینسویی عزیز ، امروز یه مطلبی نوشتم با عنوان چگونه به یک مهارت مسلط شویم و این موضوع باعث شد یه چیز جالب به ذهنم برسه و تجربیات خودمو در راه یادگیری زبان انگلیسی با شما عزیزان به اشتراک بذارم. همیشه اعتقاد داشتم و دارم که مهارت زبان وسیله ای هست برای ارتباط برقرار کردن انسان ها با همدیگه و انتقال افکار و تجربیات به دیگر واسه همین از متن هایی که از کلمات قلمبه سلمبه استفاده می کنند بدم میاد و فکر می کنم بیشتر برای خودنمایی هست.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

البته منظورم کتاب های ادبی نیست اونا بحثشون جدا هست ولی مطالب و کتاب های علمی باید به ساده ترین شکل ممکن نوشته بشن تا خواننده کاملا موضوع رو متوجه بشه. به همین دلیل سعی می کنم مطالبی که تو توسینسو می نویسم خیلی خودمونی و به زبان محاوره و ساده باشه و عمدا به این شکل می نویسم! تو این سری مقالات قصد دارم که تجربیات چندین ساله تو یادگیری زبان انگلیسی رو به عنوان کسی که حتی ۱ ساعت هم کلاس زبان نرفتم (منظور آموزشگاه زبان و...) برای شما عزیزان علاقه مند به یادگیری زبان بنویسم.

در مدرسه از کلاس زبان شدیدا بدم میومد, از گرامر متنفر بودم و همیشه نمره پایینی تو این درس می گرفتم. همیشه از تدریس انگلیسی با استفاده از زبان فارسی انتقاد می کردم و میگفتم راه درست یاد دادن زبان دیگه حرف زدن به زبان مادری زبان آموز نیست و باید روش های دیگه ای برای اینکار باشه. که بعدا متوجه شدم برای کسانی که اصلا زبان بیگانه رو نمیدونند باید با شکل و اشاره و حرکت بدن و فعالیت های فیزیکی زبان یاد داد. رسیدم به دوره پیش دانشگاهی و رفتم کلاس کنکور واسه زبان انگلیسی. استاد فوق العاده ای بودند و شروع کرد به ما لغات پر استفاده در زبان پیش دانشگاهی و کنکور رو یاد داد. هر جلسه لغت های جدیدی معرفی می کردند و مترادفشونو به انگلیسی می گفتند.

نمیدونم چی باعث شد من دچار وسواس تکرار این کلمات تو مغزم بشم طوری که سر کلاس درس های دیگه هم فقط این لغت هارو تکرار می کردم. اول لغت رو تو ذهنم می گفتم بعد مترادفشو تکرار می کردم (تو ذهنم) هر روز تصمیم گرفتم این کارو تکرار کنم و ۲۰ تا لغت یاد بگیرم (البته راه درست یاد گرفتم لغت استفاده اونا تو جملات مختلف هست که بعدا به بحثش خواهیم رسید) ولی وسواس بود دیگه چاره ای نداشتم. هر روز این لغت هارو شاید ۱۰۰۰ بار تکرار می کردم. بعد ۱ سال دیدم تمامی این لغت ها تو ذهنم موندگار شده و تو کنکور هم مشکلی پیش نیومد راحت میتونستم ازشون استفاده کنم! این تجربه باعث شد به قدرت تکرار پی ببرم. تو یادگیری یک مهارت (اینجا زبان) هیچ چیز موثرتر از تکرار نیست.

بعد کنکور رو دادم و رفتم رشته IT بخونم. یه استادی داشتیم که بسیار بیان زیبایی داشتند و خیلی صریح و شمرده صحبت می کردند من انقدر علاقه مند به نحوه تدریس این استاد بودم که تو کلاسش حتی ۱ ثانیه هم حواسم پرت نمیشد. از خوش اقبالی منم این استاد شدند استاد درس زبان تخصصی ما, یه روز باهاشون که حرف می زدم دیدند که به بحث شبکه های کامپیوتری علاقه زیادی دارم و کتاب های فارسی این حوزه رو مطالعه می کنم. گفتند که تو که این همه علاقه داری چرا نمیری زبان اصلی اینارو بخونی؟ گفتم استاد سواد من در این حد نیست و... . ابن استاد که خدا ازشون راضی باشه منو مجبور کرد برم کتاب +Network آقای Mike Mayers رو بخونم کتابی که واقعا دید منو نسبت به کتاب های زبان اصلی عوض کرد به قدری زیبا نوشته شده بود که من حریص کتاب خوندن شدم.

این کتاب رو تا حالا ۴ بار خوندم بازم وقت داشته باشم دوباره میخونمش! به همه عزیزانی که میخوان بیان تو حوزه شبکه این کتاب رو پبشنهاد می کنم. هر کلمه یا جمله ای رو متوجه نمی شدم میرفتم سراغ Google Translate و دیکشنری های مختلف. خلاصه با هزاران مصیبت این کتابو تموم کردم بعدش میدونید چی شد؟ مهارت Reading من به شدت پیشرفت کرد طوری که سایر کتاب های حوزه شبکه رو هم میتونستم متوجه بشم. این اتفاق ناخواسته و ناخودآگاه اتفاق افتاد چون بحث مورد علاقه من بود.

ببخشید مقدمه طولانی شد ولی نیاز بود تا برسیم به موضوع اصلی:

۱) برای یادگیری زبان انگلیسی منابعی رو انتخاب کنید که شدیدا بهش علاقه دارید

به کتاب های درسی که تو آموزشگاه ها تدریس میشه Textbook میگن. اینا نسخه هایی هست که واسه تمامی بان آموزان دنیا پیچیدند! مگه میشه واسه همه با ۱ کتاب درس داد؟ شاید طرف علاقه ای به موضوع مطرح شده تو TextBook نداشته باشه. تحقیقات نشون داده سرعت یادگیری زبان موقعی که فرد داره در مورد موضوع مورد علاقش میخونه یا مطلبی رو میشنوه چندین برابر میشه. تو روان شناسی به کتاب خوندن و داخلش غرق شدن یه نوع هیپنوتیزم میگن.

وقتی شما کتاب مورد علاقتونو میخونید در واقع ذهنتون هیپنوتیزم شده متوجه گذر زمان هم نمیشید دائما دارید خودهاتونو تصور می کنید و ذهنتون رفته داخل کتاب. وقتی ذهن متوجه نشه که داره زبان یاد میگیره اونوقته که داره واقعا زبان یاد میگیره! برید و کتابی در مورد موضوع مورد علاقتون پیدا کنید و بخونید. مثلا به اتومبیل علاقه مندید؟ برید مجله های مربوط به اتومبیل دانلود کنید و بخونید. به موسیقی علاقه دارید؟ کتاب و مجلات مربوط به موسیقی بخونید. اینا باعث میشه زبان رو زودتر یاد بگیرید نه اینکه برید TextBook های خسته کننده Oxford رو مطالعه کنید.

۲) یه مطلب تکراری رو دوباره بخونید, چندین باره بهش گوش بدید

به جز معدود افرادی تو دنیا, هیچ کسی نمیتونه با ۱ بار خوندن یا شنیدن مطلب اونو حفظ کنه. الان فلان آهنگ فلان خواننده رو از حفظ بلدید بخونید. دلیلشو میدونید چیه؟ چندین بار بهش گوش دادید شاید بیشتر از ۱۰۰ بار. رمز موفقیت تو یادگیری مهارت زبان تکرار هست. حوصلتون سر میره؟ پس نمیتونید با سرعت زیاد یاد بگیریدش, برای یادگیری زبان باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید.

۳) ما زبان رو با گوش هایمان یاد میگیریم نه چشم ها

تو جامعه هم دیدیم کسانی رو که سواد اول ابتدایی رو هم نداشتند و ندارند و ۱ سطر از کتابی رو نمیتونند بخونند ولی به زبان مادریشون خیلی راحت و روان صحبت می کنند. ما زبان رو با گوش هامون یاد میگیریم تو مغزمون هم به صورت صوتی ذخیره میشه (همراه با احساسات). پس بیشتر سعی کنید به داستان های صوتی یا پادکست ها گوش بدید (سطح مورد نظرتونو پیدا کنید و به اونا گوش بدید شاید مجبور بشید اوایل کار به شنگول و منگول و حبه انگور گوش بدی معادلش میشه داستان جوجه اردک زشت, اوایل سخته ولی مجبورید به اونا هم گوش بدید).

۴) عجله نکنید یادگیری یک زبان دیگه زمان بر هست

۱ سال پیش یه استادی به پسر خاله ۱۴ سالم قول داده بود تو عرض ۶ ماه اونو به سطح IELTS برسونه و مثل بلبل حرف بزنه! مگه میشه؟! میدونید منابع IELTS چیه؟ فیزیک, نجوم, جغرافیا و... همون درس هایی که ما طی سالیان سال تو مدرسه خوندیم, تو IELTS هم از هر در و پیکری سوال میاد. مگه میشه همه اینارو ۶ ماهه تو مغز یکی کپی کرد؟ می خواهید مثل بومی ها (Native ها) انگلیسی حرف بزنید؟ میشه ولی ۱۰ هزار ساعت تمرین و مطالعه و تکرار میخواد.

۵) سعی نکنید زود شروع به صحبت کردن کنید

بهترین الگو برای یادگیری زبان نوزادان هستند! مهارت یادگیری زبان بچه ها بسیار بهتر از ما هست. یکی از دلایلش اینه که نوزاد عجله ای واسه زبون باز کردن نمی کنه. تا ۲ سالگی فقط و فقط گوش میده حتی اگه بتونه بگه بابا باز هم حرف نمیزنه تا مطمئن نشده چیزی که می خواد تولید کنه و از دهنش بده بیرون دقیقا اونی که می خواده, لب به سخن باز نمی کنه. همسر من استاد زبان انگلیسی هستند و بارها به من گفته: امروز اولیا اومده بود می پرسید بچه من کی میتونه انگلیسی صحبت کنه! طرف ۶ ماهه میاد کلاس انتظار داره مثل بلبل حرف بزنه! حداقل ۳ سال زمان میبره تا طرف شروع به صحبت کردن بکنه. برای حرف زدن روزمره به زبان انگلیسی حدود ۱۰ هزار لغت لازمه که اونم انقدر تکرار شده باشه که بشه لغت Active.

۶) لغت های Active و Passive چه تفاوتی با هم دارند؟

اگه لغتی رو می شنوید یا میخونید و متوجه معنیش میشید ولی نمی تونید اونو تو حرف زدن بصورت بلادرنگ و فکر کردن (RealTime) تو جمله هاتون به کار ببرید به اون لغت Passive میگن. برای Active شدن یک لغت نیاز هست که اون لغت رو بارها و بارها تو جملات مختلف بشنوید و بخونید.

۷) برای متوجه شدن فیلم های کمدی نیاز به چیزی فراتر از خود زبان دارید!

اکثر افراد رو می بینم که اصرار بر یادگیری زبان انگلیسی با فیلم کمدی دیدن دارند. اشتباه ترین ژانر برای یادگیری زبان همین ژانر کمدی هست! برای متوجه شدن فیلم کمدی شما باید با فرهنگ اون مملکت آشنایی کامل داشته باشید. الان یکی بیاد تو آمریکا خودآموز مطالعه کنه و زبان ترکی رو مثل ترک های تبریز یاد بگیره. واسش نمایش های آقای بابک نهرین (که گدیده طنز ایران هم معرفی شده بودند) رو بذار ببینه.

اصلا نمی خنده چون حرکاتی که آقای بابک اجرا میکنه و جملاتی که میگه با داشتن پیش زمینه ای از فرهنگ ما معنی پیدا می کنه باید طرف در مورد اون محله ای که به زبون اونا داره حرف میزنه اطلاعاتی داشته باشه. بهترین ژانر فیلم برای یادگیری زبان از طریق فیلم ژانر عاشفانه و درام هست. چون پدیده زبان با احساسات پیوند میخوره و تو ذهن ذخیره میشه.امیدوارم از این مطلب راضی بوده باشید. در قسمت های بعد بیشتر در مورد تحقیقات و تجربیاتم در مورد یادگیری زبان باهاتون صحبت می کنم. موفق و پیروز و توسینسویی باشید.


نوید یحیی پور
نوید یحیی پور

متخصص شبکه های سیسکو و امنیت زیرساخت

مدرس دوره های CCIE Enterprise Infrastructure و CCIE Service Provider شرکت مشاوره و آموزشی Orhan Ergun LLC

نظرات